Connect with us

Viral

Datuk 5 cucu masih ‘steady’ belajar degree, usia 77 tahun tetap nak jadi peguam… Netizen harap fasilitator tak jer1t-jer1t di minggu suai kenal

Published

on

USIA bukan penghalang untuk menimba ilmu.

Begitulah semangat yang terpahat dalam diri seorang lelaki warga emas berusia 77 tahun.

Krishnan Madavanair bersama seorang sahabat mendaftar sebagai pelajar Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) di Kuala Terengganu, Terengganu, pada Isnin.

Krishan (kanan) dan Ramesh mendaftarkan diri di UniSZA. foto FB rasmi UniSZA

Bercakap kepada mStar, Krishnan berkata, dia sebelum ini pernah menyambung pengajian dalam jurusan sama di sebuah universiti namun terpaksa berhenti di tengah jalan.

“Masa tu saya berusia 40-an mengikuti jurusan undang-undang, tetapi tak dapat meneruskannya sebab tak cukup duit selain komitmen tinggi bersama keluarga.

“Sekarang setelah bersara dan ada banyak masa, saya fikir tiba masanya untuk menyambung semula apa yang saya minat iaitu belajar dalam bidang undang-undang.

“Selepas lebih 30 tahun, saya kembali bergelar pelajar Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang,” katanya ketika dihubungi mStar.

Krishnan menyambung pengajian pada usia 77 tahun.

Berasal dari Kuala Lipis, Pahang, Krishnan pernah berkhidmat di Jabatan Kerajaan Negeri Pahang selama 30 tahun dan menjadi pesuruhjaya sumpah kira-kira 13 tahun.

Dia yang menetap di Kuantan sebelum ini juga pernah menggenggam segulung Ijazah Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan daripada Universiti Sains Malaysia (USM) pada 2017.

“Ini merupakan ijazah sarjana muda kedua saya. Selain minat belajar, saya juga menyertai aktiviti sukarelawan bersama badan bukan kerajaan (NGO).

“Saya mendapat sokongan isteri dan keluarga. Bagi saya, belajar tak kira usia. Kalau umur panjang dan sihat, saya mahu terus bekerja berkaitan undang-undang termasuk menjadi peguam,” katanya yang mempunyai lima anak, lima cucu dan dua cicit.

Krishnan (kanan) ketika memperoleh Ijazah Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan di USM pada 2017.

Mengisi masa lapang dengan membaca dan menulis, Krishnan yang berkebolehan menghasilkan cerpen dan skrip dalam bahasa Tamil juga berpengalaman terlibat dalam persembahan kesusasteraan dan kebudayaan.

“Prinsip saya adalah pembelajaran seumur hidup, untuk belajar tiada had umur,” katanya.

Sementara itu, sahabat Krishnan iaitu Ramesh Rajagopal yang dikenalinya sejak sedekad lalu pula berkata, dia merupakan jurulatih berkaitan dengan undang-undang pekerja secara sambilan.

Berusia 56 tahun, anak kelahiran Segamat, Johor itu menyambung pengajian dalam Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang kerana impiannya untuk menjadi peguam yang bertauliah.

Ramesh ketika ditemuramah selepas mendaftar di UniSZA.

“Saya mahu membantu membela untuk keadilan bagi mereka yang kurang berkemampuan dengan mengendalikan kes secara pro bono, iaitu menyediakan khidmat secara percuma dan sukarela,” katanya yang dibesarkan di Kerteh, Terengganu dan kini menetap di Kuantan.

Bapa kepada tiga anak ini juga memperoleh pendidikan Ijazah Sarjana dalam Pentadbiran Perniagaan di Asia e University, kira-kira 10 tahun lalu.

Selain berpengalaman dalam undang-undang pekerja, Ramesh juga pernah berkhidmat dalam sektor perkhidmatan, sumber manusia dan perhotelan selama lebih 18 tahun termasuk dua tahun di Kuwait.

Prinsip saya adalah pembelajaran seumur hidup, untuk belajar tiada had umur.

KRISHNAN

Menurutnya, selain mengejar cita-cita untuk bergelar peguam, dia juga mahu meneruskan apa yang disukainya selama ini iaitu membantu orang.

“Saya buat sebab saya suka membantu orang. Saya fikir apa yang saya dapat manfaat semasa saya hidup di dunia bukan milik saya sepenuhnya, maka saya perlu berkongsi dengan orang lain… seperti berkongsi rezeki,” katanya.

Dalam pada itu rata-rata netizen di ruangan Facebook rasmi UniSZA melahirkan rasa kagum dengan kesungguhan Krishnan dan sahabatnya, Ramesh.

Krishnan (berdiri) melihat Ramesh sedang mendaftar program pengajian. foto FB rasmi UniSZA

Bagi mereka minat kedua-dua warga emas itu menimba ilmu pengetahuan seharusnya dijadikan contoh kepada generasi muda.

“Contoh kecintaan kepada ilmu sekalipun di usia emas. Semoga jadi motivasi kepada pelajar-pelajar remaja.

“Ini mesti jiwa kental… harap kedua-dua aktifkan Facebook. Kami ingin mengikuti sepanjang perjalanan menjadi student warga emas.. Mungkin menjadi motivasi kepada kami.

“Kalau ada minggu suai kenal, mohon fasilitator jangan jerit-jerit kat mereka,” kata beberapa netizen.

 

Sumber: mStar

 

 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Viral

Suami Menangis Masa Malam Pertama, Isteri Bisik Tanya Kenapa Rupa- Rupanya Sebab Rindu Emak!

Published

on

By

Setiap pasangan mesti ada pengalaman yang lucu pernah berlaku sewaktu baru sahaja dihalalkan mahupun sepanjang berada dalam alam perkahwinan. Tidak kisahlah apa yang berlaku, akhirnya ragam lucu itu bakal menjadi kenangan yang terindah buat pasangan suami isteri dan akan tersimpan untuk disingkap kepada anak cucu.

Seperti baru-baru ini, tular di media sosial berkenaan seorang isteri yang berkongsi kisah lucu berdepan dengan ragam suaminya di dalam bilik dan difahamkan ia berlaku semasa malam pertama.

Suami menangis masa malam pertama, isteri bisik tanya kenapa rupanya rindukan emak!

Sebuah video berdurasi 53 saat itu telah dikongsikan di laman TikTok, memaparkan seorang suami yang secara tiba-tiba menangis sewaktu malam pertama.

Video:

@sfitmly

Beginilah nikah sama anak tunggal satu satunya 😂😭

suara asli – Fittt – Fittt

Pada awalnya, si isteri atau dikenali sebagai Fitria itu pelik dengan suaminya yang menangis dan mengesat air matanya beberapa kali. Bila ditanya kenapa, rupanya si suami merindui ibu tercinta yang akhirnya terpaksa berpisah jauh dan tinggal bersama isteri. Comel je!

 

“Beginilah nikah sama anak tunggal satu-satunya.”

Menerusi video itu juga dapat didengari Fitria ketawa mendengar jawapan suaminya dan menganggap ia bakal menjadi kenangan yang lucu sampai bila-bila.

Netizen sekali terhibur, siap minta isteri hantar suami balik rumah ibunya!

Meninjau di ruangan komen, rata-rata netizen terhibur melihat gelagat manja suaminya yang tak ubah seperti anak kecil yang kesedihan ditinggalkan sendiri saat pertama kali dihantar ke asrama.

Ada juga siap minta hantar balik lelaki tersebut ke rumah ibunya bagi mengubati kerinduan yang terpendam itu. Hahaha macam-macam netizen!

Mesti suami Fitria hatinya lembut juga….Semoga pasangan ini sentiasa berkekalan dan berbahagia hingga akhir hayat…

Sumber : Lobakmerah

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda

 

 

Continue Reading

Viral

“Lain kali fikir dua kali…” – Telefon Kena Curl, Mekyun Terus Bawa P0lis Pergi Rumah Pcurl Lepas Dapat Kesan Lokasi

Published

on

By

Telefon antara barang berharga pada zaman kini dan ada banyak maklumat penting yang disimpan di dalam setiap telefon pintar seperti maklumat perbankan dan peribadi. Baru-baru ini pula, Tik Toker terkenal iaitu Mekyun mengalami detik cemas apabila kehilangan telefon miliknya itu.

Menurut gadis berbangsa Cina itu, dia berjaya mengesan di manakah lokasi telefon pintarnya itu selepas beberapa hari kehilangannya. Sebaik sahaja mendapatkan lokasi tersebut, Mekyun bergegas ke tempat itu bersama-sama pihak polis untuk mendapatkan semula telefonnya.

Menerusi perkongsian di Instagram Stories, Mekyun tiba di sebuah kediaman bersama beberapa anggota polis. Turut dapat dilihat, sebuah kereta peronda polis yang berada di hadapan rumah tersebut di mana dua anggota polis sedang memanggil suspek yang berada di dalam rumahnya.

“Phone Mekyun kena curi tiga hari lalu. Semalam dapat kesan lokasi. Memang silap orang lah dia nak curi telefon.”

Difahamkan, telefon tersebut diserahkan semula oleh pencuri sebaik sahaja dia melihat ketibaan pihak polis di tempat tersebut. Dalam masa yang sama, Mekyun turut menasihati orang ramai untuk berfikir panjang sebelum mengambil hak milik orang lain terutamanya telefon pintar yang menjadi barang penting pada masa kini.

“Lain kali fikir dua kali sebelum awak nak curi telefon orang okay?”

Mekyun turut berterima kasih kepada kedua ibu bapanya yang membantunya sepanjang proses tersebut sehinggalah mereka akhirnya berjaya mendapatkan semula telefonnya.

Sekadar informasi, Mekyun atau nama sebenarnya Wee Yun Nee terkenal di media sosial selepas memuat naik video bercakap dalam dialek Kelantan.

Mekyun merupakan antara influencer yang aktif di aplikasi TikTok dan Instagram kerana sering berkongsi pelbagai jenis kandungan video kreatif sama ada tentang dirinya, keluarga mahupun kisah-kisah anak muda masa kini.

Setakat ini, Mekyun telah mempunyai jumlah pengikut lebih 200,000 di Instagram manakala di aplikasi Tik Tok pula, pengikutnya telah pun mencecah hampir 650,000.

Sumber: HCL

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda

 

Continue Reading

Viral

[VIDEO] ‘Tidak Ada Background Formal Pengajian Agama, Ustazah Siti Afifah Sebar Kenyataan Mengelirukan’ – Amin Idris

Published

on

By

Nama penceramah bebas, Ustazah Siti Afifah belum lagi surut di media sosial selepas mendakwa golongan suami ‘dayus’ kerana membiarkan kemaluan isteri dilihat oleh doktor lelaki ketika bersalin.

Dayus ini d0sa besar

Topik hangat itu turut menarik perhatian penceramah motivasi, Amin Idris untuk mengupas di akaun TikTok. Menerusi video yang dimuat naik, Amin mendakwa Siti Afifah tidak mempunyai latar belakang pengajian agama seperti agamawan yang lain.

Kata Amin, orang ramai perlu berhati-hati kerana dakwanya Siti Afifah banyak mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan.

Saya dapat info rupanya ustazah ini tidak ada background pengajian agama yang formal. Nak claim dia sebagai agamawan, ilmuan itu agak sukar.

Kita kena hati-hati daripada mengambil ilmu daripada mereka. Apatah lagi, saya dapati banyak juga kenyataan di media sosial yang sangat misleading.

Terbaru, mereka mendakwa semua suami yang hantar isteri bersalin diuruskan oleh doktor lelaki dianggap dayus. Kena faham! Dayus ini dosa besar.

Doktor O&G tak ramai

@iamaminidris Jangan mudah ‘mendayuskan’ orang. Claim diri sebagai ustazah tapi bercakap denhan kejahilan #tazkirahironman ? original sound – iamaminidris

Selain itu, pengacara tersebut menekankan dalam prinsip perubatan ada hukum umum dan pengecualian.

Tegasnya, doktor lelaki menguruskan wanita bersalin diklasifikasikan sebagai darurat kerana ada dua nyawa penting yang perlu diselamatkan.

Soalannya adakah betul itu dayus? Kita kena ingat, dalam hukum Islam ada prinsip hukum umum dan ada pengecualian. Betul! Prinsip umum doktor lelaki haram melihat aurat pesakit wanita. Begitu juga doktor wanita, haram melihat aurat pesakit wanita.

Namun kenapa boleh? Atas sebab darurat dan tujuan perubatan. Saya ada bertanya kepada para doktor dalam kalangan kawan.  Dalam etika kedoktoran, ketika doktor lelaki menguruskan wanita bersalin mesti kena ada peneman.

Darurat ini bukan sekadar tak ada pilihan tetapi demi jaga nyawa. Bukan satu nyawa tetapi dua, anak dan ibu.

Bila kita baca lebih sikit, bercakap atas landasan ilmu dan fakta, kita tak akan keluarkan kenyataan yang bukan-bukan.

Dalam pada itu, Amin, 41, berkata, tidak ramai wanita yang mampu memikul tanggungjawab sebagai doktor Obstetrik & Ginekologi (O&G) kerana memerlukan kudrat yang banyak.

Apatah lagi, doktor O&G tak ramai. Bila ustazah itu kata doktor dah ramai, itu betul iaitu doktor secara umum. Doktor perempuan O&G tak ramai, yang ramai itu lelaki.

Sebab nak sampai tahap pakar O&G itu tak senang, beban yang luar biasa dasyat. Tak semua wanita mampu untuk memikul. Oleh demikian, disebabkan itu timbul soal darurat. Di mana para suami tidak ada pilihan.

Dan dicadangkan wajib suami simpan duit demi hantar isteri ke hospital swasta. Amboi senang cakap.

Tau tak sekarang ini, rakyat Malaysia masih ramai yang struggle, tak ada kerja tetap, masih mencari-cari rezeki. Tetiba nak suruh simpan duit. RM4,000 itu harga dulu, sekarang mana dapat!

Sumber: TikTok @iamaminidris

 

Kredit: ohbulan

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.