Connect with us

Viral

Lelaki Ini Ceritakan Pengalaman Dia Berniaga Sebelah Makcik Nasi Lemak Viral Pada Tahun 2019, Memang Tak Sangka

Published

on

Kecoh sehari dua ini berkenaan seorang makcik nasi lemak hampir semua platform media sosial bercerita perihal makcik ini ini gara-gara video yang tular.

Ramai yang mengec4m makcik ini kerana dikatakan menyerang peniaga lain yang turut menjual menu yang sama iaitu nasi lemak.

Seorang pengguna Facebook Abu Raziq Ansorullah dan isterinya yang pernah meniaga menjual nasi lemak dan pelbagai jenis lauk pauk set lunchbox di depan Plaza Vads setelah membuat keputusan untuk resign daripada Vads / TM pada tahun 2019.

Abu Raziq mengaku kenal makcik yang viral pada hari ini yang kecoh hingga dibawa masuk ke dalam topik perbualan radio-radio Malaysia dan juga sosial media.

“Ramai juga yang bertanya hamba, adakah makcik yang sama semasa kami berniaga dulu? Jawab nya adalah ya.

“Hamba taknak lah cerita apa yang dia buat sepanjang kami berniaga. Sebab Tuhan dah pun respons hingga dia jadi bualan seluruh rakyat Malaysia. Semoga kita sama-samalah bertaubat,” katanya.

Ikuti kisah lelaki ini yang berniaga di Plaza Vads

Hamba dan isteri berniaga pun atas niat nak hiburkan manusia. Bagi orang makan sedap-sedap. Kami masak sambal Nasi Lemak kasi betul-betul tanak, naik minyaknya, ladanya pun masak betul.

Semuanya kami ikut panduan dan resipi Ybhg Tuan Nasiruddin Mohd Ali. Kami siapkan juga lunchbox set untuk memudahkan kawan-kawan yang bekerja di Plaza Vads dan pekerja-pekerja sekitar Taman Tun.

Sebab, kami sangat maklum dan faham betapa masa untuk staff Vads turun lunch, memang sangat limit. Dengan nak cari parking kereta lagi. Sebab kami adalah ex Vads.

Kita kena setuju bahawa rezeki adalah masing-masing. Sama ada jualan kita sama dengan jualan peniaga sebelah, atau sebaliknya – tetap ada rezekinya. Tuhan dan susun. Jika jualan kita tak selaris peniaga sebelah, sama-samalah muhasabah dan bertaubat.

Baiki mana yang perlu. Tingkatkan lagi promosi dan iklan. Setiap peniaga, ada regular customer dia sendiri. Ada peminat dia sendiri. Takkan itu pun kita nak ajar? Ada orang suka kentang goreng Mcd, ada orang tak suka sebab dia suka kentang goreng tepi jalan. Rezeki lah tu.

Macam hamba dan isteri berniaga dulu, kami sendiri cemas dengan bantuan Tuhan. Laku ke? Ada orang ke? Masakan sedap ke?

Tapi, bila dah mula viral dan jadi buah mulut orang sekitar, kenalah cemas lagi dengan Tuhan atas segala nikmatNya ; sebab anytime je Tuhan boleh tarik balik nikmat viral tu sama ada lingkup atau orang dengki. Noktah.

Kami pun tak jangka, orang akan beratur panjang. Makcik sebelah tu pun ada pelanggan dia juga, pun beratur juga. Masing-masing sama-sama meriah.

Cuma hamba takde lah macam makcik sebelah hingga hantar spy ke gerai dhaif kami untuk pantau-pantau.

Kadang siap selamba je kritik sambal kami tak sedap di depan ramai pelanggan. Mujur ada pelanggan setia kami back up, “Sambal akak ni terpaling best yang pernah aku rasa nokk…” Haha, maaf lah, customer ni lemah lembut orangnya.

Tapi, gara-gara komen ikhlas dia itulah, customer makin meriah. Omputih pun borong Nasi Lemak dan lunch box kami. Tuhan.

Pegawai DBKL tak kacau ke? Jujur hamba jawab, tak langsung. Kita kena faham kerja mereka. Selagi mana tiada orang buat laporan, mereka tidak akan bertindak. Bila mereka pesan, pastikan sebelum jam 9 pagi dah kemas gerai, maka kami beri kerjasama.

 

Alhamdulillah, Tuhan buatkan jualan kami tu sebelum jam 9 pagi dah habis semua jualan. Malah, pegawai DBKL sendiri datang ke gerai hamba, beratur untuk beli Nasi Lemak dan Lunchbox kami.

Lauk signature kami adalah, daging blackpepper, ayam chicken butter dan rendang daging. Kalau habis lauk ni, muka pegawai DBKL memang sayu habis. Maka dengan itu, hamba suka simpankan lauk untuk mereka. Terhibur tak?? Ya, terhibur….itulah ajaran Islam. Didikan Ustaz Ashaari Muhammad.

Maka, jadilah peniaga Islam lagi bertaqwa. Jangan jadi peniaga Melayu. Macam-macam boleh terjadi seperti apa yang berlaku hari ini.

Kan indah saling bantu membantu, nasi lemak kita habis – kita bagitau pelanggan kita, beli kat jiran sebelah – ada juga jual nasi lemak. Kalau timun kita habis, boleh pulak pinjam timun jiran sebelah. Harmoninya ya Allah. Masyarakat idaman kita semua.

Berniaga ni, ada customer nya masing-masing. Ada rezekinya masing-masing. Di dalam masa yang sama, selalulah bertaubat dan baiki diri. Hamba berpesan untuk diri sendiri juga. Wallahualam.

Sumber : @Abu Raziq Ansorullah via Malaysia Dateline.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

 

 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Viral

Suami Menangis Masa Malam Pertama, Isteri Bisik Tanya Kenapa Rupa- Rupanya Sebab Rindu Emak!

Published

on

By

Setiap pasangan mesti ada pengalaman yang lucu pernah berlaku sewaktu baru sahaja dihalalkan mahupun sepanjang berada dalam alam perkahwinan. Tidak kisahlah apa yang berlaku, akhirnya ragam lucu itu bakal menjadi kenangan yang terindah buat pasangan suami isteri dan akan tersimpan untuk disingkap kepada anak cucu.

Seperti baru-baru ini, tular di media sosial berkenaan seorang isteri yang berkongsi kisah lucu berdepan dengan ragam suaminya di dalam bilik dan difahamkan ia berlaku semasa malam pertama.

Suami menangis masa malam pertama, isteri bisik tanya kenapa rupanya rindukan emak!

Sebuah video berdurasi 53 saat itu telah dikongsikan di laman TikTok, memaparkan seorang suami yang secara tiba-tiba menangis sewaktu malam pertama.

Video:

@sfitmly

Beginilah nikah sama anak tunggal satu satunya 😂😭

suara asli – Fittt – Fittt

Pada awalnya, si isteri atau dikenali sebagai Fitria itu pelik dengan suaminya yang menangis dan mengesat air matanya beberapa kali. Bila ditanya kenapa, rupanya si suami merindui ibu tercinta yang akhirnya terpaksa berpisah jauh dan tinggal bersama isteri. Comel je!

 

“Beginilah nikah sama anak tunggal satu-satunya.”

Menerusi video itu juga dapat didengari Fitria ketawa mendengar jawapan suaminya dan menganggap ia bakal menjadi kenangan yang lucu sampai bila-bila.

Netizen sekali terhibur, siap minta isteri hantar suami balik rumah ibunya!

Meninjau di ruangan komen, rata-rata netizen terhibur melihat gelagat manja suaminya yang tak ubah seperti anak kecil yang kesedihan ditinggalkan sendiri saat pertama kali dihantar ke asrama.

Ada juga siap minta hantar balik lelaki tersebut ke rumah ibunya bagi mengubati kerinduan yang terpendam itu. Hahaha macam-macam netizen!

Mesti suami Fitria hatinya lembut juga….Semoga pasangan ini sentiasa berkekalan dan berbahagia hingga akhir hayat…

Sumber : Lobakmerah

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda

 

 

Continue Reading

Viral

“Lain kali fikir dua kali…” – Telefon Kena Curl, Mekyun Terus Bawa P0lis Pergi Rumah Pcurl Lepas Dapat Kesan Lokasi

Published

on

By

Telefon antara barang berharga pada zaman kini dan ada banyak maklumat penting yang disimpan di dalam setiap telefon pintar seperti maklumat perbankan dan peribadi. Baru-baru ini pula, Tik Toker terkenal iaitu Mekyun mengalami detik cemas apabila kehilangan telefon miliknya itu.

Menurut gadis berbangsa Cina itu, dia berjaya mengesan di manakah lokasi telefon pintarnya itu selepas beberapa hari kehilangannya. Sebaik sahaja mendapatkan lokasi tersebut, Mekyun bergegas ke tempat itu bersama-sama pihak polis untuk mendapatkan semula telefonnya.

Menerusi perkongsian di Instagram Stories, Mekyun tiba di sebuah kediaman bersama beberapa anggota polis. Turut dapat dilihat, sebuah kereta peronda polis yang berada di hadapan rumah tersebut di mana dua anggota polis sedang memanggil suspek yang berada di dalam rumahnya.

“Phone Mekyun kena curi tiga hari lalu. Semalam dapat kesan lokasi. Memang silap orang lah dia nak curi telefon.”

Difahamkan, telefon tersebut diserahkan semula oleh pencuri sebaik sahaja dia melihat ketibaan pihak polis di tempat tersebut. Dalam masa yang sama, Mekyun turut menasihati orang ramai untuk berfikir panjang sebelum mengambil hak milik orang lain terutamanya telefon pintar yang menjadi barang penting pada masa kini.

“Lain kali fikir dua kali sebelum awak nak curi telefon orang okay?”

Mekyun turut berterima kasih kepada kedua ibu bapanya yang membantunya sepanjang proses tersebut sehinggalah mereka akhirnya berjaya mendapatkan semula telefonnya.

Sekadar informasi, Mekyun atau nama sebenarnya Wee Yun Nee terkenal di media sosial selepas memuat naik video bercakap dalam dialek Kelantan.

Mekyun merupakan antara influencer yang aktif di aplikasi TikTok dan Instagram kerana sering berkongsi pelbagai jenis kandungan video kreatif sama ada tentang dirinya, keluarga mahupun kisah-kisah anak muda masa kini.

Setakat ini, Mekyun telah mempunyai jumlah pengikut lebih 200,000 di Instagram manakala di aplikasi Tik Tok pula, pengikutnya telah pun mencecah hampir 650,000.

Sumber: HCL

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda

 

Continue Reading

Viral

[VIDEO] ‘Tidak Ada Background Formal Pengajian Agama, Ustazah Siti Afifah Sebar Kenyataan Mengelirukan’ – Amin Idris

Published

on

By

Nama penceramah bebas, Ustazah Siti Afifah belum lagi surut di media sosial selepas mendakwa golongan suami ‘dayus’ kerana membiarkan kemaluan isteri dilihat oleh doktor lelaki ketika bersalin.

Dayus ini d0sa besar

Topik hangat itu turut menarik perhatian penceramah motivasi, Amin Idris untuk mengupas di akaun TikTok. Menerusi video yang dimuat naik, Amin mendakwa Siti Afifah tidak mempunyai latar belakang pengajian agama seperti agamawan yang lain.

Kata Amin, orang ramai perlu berhati-hati kerana dakwanya Siti Afifah banyak mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan.

Saya dapat info rupanya ustazah ini tidak ada background pengajian agama yang formal. Nak claim dia sebagai agamawan, ilmuan itu agak sukar.

Kita kena hati-hati daripada mengambil ilmu daripada mereka. Apatah lagi, saya dapati banyak juga kenyataan di media sosial yang sangat misleading.

Terbaru, mereka mendakwa semua suami yang hantar isteri bersalin diuruskan oleh doktor lelaki dianggap dayus. Kena faham! Dayus ini dosa besar.

Doktor O&G tak ramai

@iamaminidris Jangan mudah ‘mendayuskan’ orang. Claim diri sebagai ustazah tapi bercakap denhan kejahilan #tazkirahironman ? original sound – iamaminidris

Selain itu, pengacara tersebut menekankan dalam prinsip perubatan ada hukum umum dan pengecualian.

Tegasnya, doktor lelaki menguruskan wanita bersalin diklasifikasikan sebagai darurat kerana ada dua nyawa penting yang perlu diselamatkan.

Soalannya adakah betul itu dayus? Kita kena ingat, dalam hukum Islam ada prinsip hukum umum dan ada pengecualian. Betul! Prinsip umum doktor lelaki haram melihat aurat pesakit wanita. Begitu juga doktor wanita, haram melihat aurat pesakit wanita.

Namun kenapa boleh? Atas sebab darurat dan tujuan perubatan. Saya ada bertanya kepada para doktor dalam kalangan kawan.  Dalam etika kedoktoran, ketika doktor lelaki menguruskan wanita bersalin mesti kena ada peneman.

Darurat ini bukan sekadar tak ada pilihan tetapi demi jaga nyawa. Bukan satu nyawa tetapi dua, anak dan ibu.

Bila kita baca lebih sikit, bercakap atas landasan ilmu dan fakta, kita tak akan keluarkan kenyataan yang bukan-bukan.

Dalam pada itu, Amin, 41, berkata, tidak ramai wanita yang mampu memikul tanggungjawab sebagai doktor Obstetrik & Ginekologi (O&G) kerana memerlukan kudrat yang banyak.

Apatah lagi, doktor O&G tak ramai. Bila ustazah itu kata doktor dah ramai, itu betul iaitu doktor secara umum. Doktor perempuan O&G tak ramai, yang ramai itu lelaki.

Sebab nak sampai tahap pakar O&G itu tak senang, beban yang luar biasa dasyat. Tak semua wanita mampu untuk memikul. Oleh demikian, disebabkan itu timbul soal darurat. Di mana para suami tidak ada pilihan.

Dan dicadangkan wajib suami simpan duit demi hantar isteri ke hospital swasta. Amboi senang cakap.

Tau tak sekarang ini, rakyat Malaysia masih ramai yang struggle, tak ada kerja tetap, masih mencari-cari rezeki. Tetiba nak suruh simpan duit. RM4,000 itu harga dulu, sekarang mana dapat!

Sumber: TikTok @iamaminidris

 

Kredit: ohbulan

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.